Žõtomõri avalike teenuste arendus: päästerõngas keset sõjaaegseid katsumusi
Vaatamata Venemaa sissetungist põhjustatud jätkuvatele raskustele on juurdepääs riigi ja kohaliku omavalitsuse teenustele Ukraina kodanike ellujäämiseks ülioluline. ESTDEV-i toel alustas eGA meeskond omavalitsuste teenuste osutamise tõhustamist Žõtomõri piirkonnas, mida Eesti toetab ülesehitustöödel.
“Eesti on koos Žõtomõri oblastivalitsusega mitu aastat järjest viinud ellu mitmeid olulisi projekte. Sellest koostööst on saanud meie edu võti paljudes valdkondades. Meie vastastikusel usaldusel põhinev ja innovatsiooni väärtustav koostöö võimaldab meil viia Žõtomõri piirkonna digiarengu uuele tasemele,“ ütles Žõtomõri oblasti administratsiooni juht Vitali Bunechko.

Projekt „ Žõtomõri oblasti teenuskeskuste digivõimekuse suurendamine avalike teenuste osutamisel” keskendus Zhytomõri oblasti administratsiooni ja teenuskeskuste töötajate digioskuste parendamisele ning videokonsultatsiooniteenuseks vajalike seadmete ostmisele ja koolituste pakkumisele.
Viimase kaheksa kuu jooksul tegi eGA meeskond koostöös Žõtomõri oblasti valitsusega ja omavalitsustega koostööd, et kaardistada omavalitsuste ja haldusteenuste keskuste digitaliseerimise hetkeseis ning määrata kindlaks kohaliku omavalitsuse teenuste digiteerimise prioriteedid.
„See projekt on suur samm piirkonna digisuutlikkuse suurendamisel. Selle käigus oleme tuvastanud selgeid lünki kogukondade digitaalses valmisolekus ning tugeva vajaduse parema tehnoloogia, koolituse ja rahastamise järele. Kuigi katsumused on märkimisväärsed, pakuvad need ka tohutut kasvuvõimalust. Kõige rohkem inspireerib meid haldusteeninduskeskuste meeskondade, kohalike omavalitsuste ja ekspertide pühendumus. Nende pühendumus annab meile kindlustunde, et üheskoos suudame nende katsumustega toime tulla ja luua Žõtomõri piirkonnale kaasavam digitaalne tulevik,“ ütles ESTDEV digitaalse transformatsiooni juht Andres Ääremaa.
eGA digiteenuste juhi Piret Saartee sõnul on Ukraina valitsus teinud fantastilist tööd oma avalike teenuste digitaliseerimisel ning nende kättesaadavaks tegemisel Diia portaali ja äpi kaudu. Kohalike omavalitsuste teenused vajavad aga rohkem tähelepanu. „Tõusad, läbipaistvad ja kasutajasõbralikud omavalitsuste digiteenused loovad kogukonnale võimaluse kasutada teenuseid igal ajal ja igal pool. See suurendab usaldust ja osalust valitsemises juurtasandil,“ ütles Piret Saartee.

Inspiratsiooni saamiseks külastas Žõtomõri delegatsioon ka Eestit, et õppida andmehalduse ja avalike teenuste osutamise parimaid praktikaid Eesti omavalitsustelt Tartus ja Raplas.

Lisaks said Baranivskyi, Ovrutskyi ja Khoroshivskyi haldusteeninduskeskused videokonsultatsiooni seadmed ja koolituse, et pakkuda ümberasustatud kodanikele veebipõhiseid nõustamisteenuseid. Videokonsultatsiooniteenust kasutades saavad elanikud teavet riigi- ja munitsipaalteenuste kohta ilma teenuskeskusesse tulemata, mis tagab neile ohutuse ja info kättesaadavuse sõjaajal. Kolm omavalitsust alustavad videokonsultatsioonidega 2025. aasta alguses.

“Meie koostöö eGA ja ESTDEV-iga on olnud Žõtomõri oblasti administratsiooni jaoks äärmiselt väärtuslik. See andis meile selge tegevuskava kohaliku omavalitsuse teenuste digitaliseerimiseks, inspireeris meid andmehalduse ja teenuste osutamise parimate praktikatega ning varustas meie teenuskeskused videokonsultatsiooni seadmetega. Nüüd saame palju tõhusamalt teenindada Zhõtomõrist ümberasunud elanikke. Koostöös suurendame meie suutlikkust elanikke teenindada,“ ütles Žõtomõri oblasti administratsiooni juhataja asetäitja Konstantin Lopušanski.
Ehkki projektitegevused keskendusid Žõtomõri oblasti valitud linnade/hromadade teenuskeskustele, on projekti edu skaleeritav mudel kohaliku omavalitsuse teenuste pakkumise tugevdamiseks teistes Ukraina piirkondades.
